Unde trage YouTube linia?

de: Alexandru Rizea
26 02. 2011

Inceputurile

In 2005 un grup de tineri a hotarat ca proaspata optiune dezvoltata de Adobe cu al sau Flash, de a posta continut video online in format FLV, merita un site. Intitulat YouTube, acesta a evoluat mai rapid decat s-ar fi asteptat orice utilizator de internet. Ca un reper al evolutiei, luati in calcul „banala” valoare de 1,65 miliarde dolari, pretul platit de Google doar un an mai tarziu (noiembrie 2006) pentru a achizitiona popularul site care se ocupa cu distributia de continut video.

Astazi, cativa ani mai tarziu, cifrele asociate activitatii YouTube sunt socante. Mai mult de 2 miliarde de clipuri sunt vizionate zilnic, in fiecare minut sunt incarcate aproximativ 24 de ore de continut, iar la nivel global un om obisnuit petrece zilnic in medie 15 minute pe YouTube. Efectul acestor statistici a fost uimitor. Daca pana nu de mult exista doar continut gratuit, generat de utilizatori pe YouTube, acum se regasesc peste 7.000 de ore de filme si seriale postate de casele de productie.

Totul are o limita


In cazul in care va intrebati ce continut intra pe YouTube, raspunsul este extrem de simplu. Aproape orice clip este viabil includerii pe YouTube, exceptiile fiind “de bun simt”, dupa cuvintele celor de la conducere. Mergand de la premisa ca se incurajeaza crearea de comunitati pe YouTube cu diverse interese, mai mult sau mai putine populare, s-a creat o lista de subiecte si situatii care nu pot fi surprinse in continutul postat.

Exista un articol intreg legat de tipul restrictiei, dar Google a reusit sa le sintetizeze prin cateva cuvinte. Sunt interzise pornografia si nuditatea, situatiile, gesturile si cuvintele rasiste, evenimentele socante si dezgustatoare, acivitatile ilegale si/sau periculoase, materialul protejat de drepturile de autor, informatiile private despre viata anumitor persoane, continutul care poate fi deranjant, ofensator sau amenintator pentru anumiti oameni sau anumite culturi. Cam astea sunt regulile, pe scurt.

In situatia in care descoperiti vreun clip care considerati ca incalca oricare din aceste reguli, aveti ocazia sa il marcati printr-un stegulet. Aceasta activitate se numeste flaggin si defineste procedeul prin care un utilizator care vede un clip neplacut il marcheaza ca fiind ofensator pentru alte persoane. Oricum, va inselati crezand ca un clip “flagged” este sters automat de pe YouTube sau este trecut intr-o categorie speciala. O echipa de oameni, angajati YouTube, vizualizeaza 24 ore din 24 si 7 zile din 7 continut marcat si stabilieste soarta acestuia din mai multe optiuni posibile. Continutul poate fi sters, poate fi interzis anumitor tipuri de persoane, in general copiilor, sau poate fi lasat in continuare online.

Totusi, chiar exista limita?

Cum prezenta regulilor are ca singur fond incalcarea lor intr-un mod cat mai inteligent, de ceva timp a aparut un nou tip de continut video. Daca inca din primele luni ale YouTube existau tutoriale pentru orice activitatea, de la schimbat o roata pana la prepararea unei placinte cu branza, acum YouTube tine sa inlocuiasca site-urile de crack-uri.

Astfel, in orice moment sunteti expus la continut piratat cu, dar mai ales fara, acordul dumneavoastra. Interesant este faptul ca politica YouTube, cel putin in stadiul actual, permite fara nici un fel de probleme includerea unui tutorial care arata pas cu pas cum sa piratezi cel mai nou Adobe CS5, care aduce prejudicii de mii de dolari companiei producatoare. Dar, cand vine vorba continut interzis minorilor, acesta este sters in cateva ore fara drept de apel.

Tot pe YouTube veti gasi clipuri care vor refuza sa ruleze, precum acest exemplu, sau care vor afisa mesaje precum “Is no longer avaliable due to a copyright claim by Adobe Systems Incorporated”. Mai frapanta este nota de subsol a unui astfel de mesaj – “Sorry about that” (Ne cerem scuze pentru asta) – si ca vine, culmea, chiar de la YouTube. Cu alte cuvinte… „Ati vrut sa folositi un program crack-uit si nu mai gasiti KeyGen-ul? Of, ne cerem scuze pentru aceasta eroare.” Iar mesajul devine cu atat mai dubios, cu cat realmente nu este afisat la misto.

In traducere, situatia descrisa anterior tradeaza doua lucruri: faptul ca YouTube nu ar fi scos niciodata respectivul clip cu un KeyGen sau Crack pentru Adobe CS5, daca nu ar fi insistat Adobe, si, in al doilea rand, ca YouTube regreta ca a “intristat” anumiti utilizatorii prin respectivul gest. Ca urmare, pe YouTube activarea unor copii ilicite de Maya sau de Chiptune Music 32 sau de Adobe Master CS5 Collection sunt la doar un termen de cautare distanta.

Este bine, desigur, ca pirateria este considerata mai putin periculoasa decat materialul erotic. DAR: Sa fie oare mai importanta stergerea rapida a unui clip video al unei formatii postat de un anonim, pe care oricum il gasesti gratuit pe un site oficial sau pe canalul de YouTube al trupei, decat linkul direct de download catre crack-ul sau keygen-ul unei suite de aplicatii in valoare de cateva mii de dolari? Sa fie oare utilizate intr-un mod eficient toate resursele YouTube de vizualizare a unei cantitati imense de continut video? Vom vedea cum va evolua, insa momentan cred ca lipsurile majore al gigantului s-ar putea sa il traga in jos cand vine vorba de calitatea serviciului oferit.